Hemma igen för en liten stund

I natt kom vi hem efter underbara dagar i Venedig :D Nu är lillebror här på besök och imorgon åker vi två till Stockholm. Dags för ett besök hos familjen :)

Venedig var som sagt en underbar och speciell stad. Små kanaler, broar och mysiga små gator överallt. Så coolt att hela staden är byggd på vattnet. Inte så stor vits att försöka beskriva staden med ord utan bilder kommer sen så ni får se själva :)

Vi anlände till Venedig tidigt i måndags morse. Från flyget tog vi en buss som stannade vid Piazzale Roma där biltrafiken tog slut, därifrån var det båt som gällde till centrala Venedig. Vi promenerad en hel del på måndagen och hann se mycket, bland annat den kända Marcusplatsen och Rialto bridge. Efter en fikapaus hittade vi ett mysigt hotell mitt i smeten, vi fick dock inte checka in direkt så vi gick och åt lunch innan. Vi var väldigt trötta då vi hade gått upp klockan 4 på morgonen så så fort vi checkat in gick vi och la oss och sov några timmar ;) Sedan gjorde vi oss fina och gick ut och åt middag och såg oss omkring.

Tisdagen startade med en god hotellfrukost och sedan promenarade vi runt i stan hela dagen och tittade på allt fint. En tur med en gondol var också ett måste trots det höga priset (70 Euro). Bilder på allt kommer som sagt sen :) Tillbaka till hotellet och vila en stund och sen ytterligare en härlig kväll på stan. Vi checkade ut från hotellet klockan 11 igår och flyget hem gick inte förrän 20.25 så vi spenderade hela dagen med att promenera runt och stanna då och då för mat, fika och glass ;)

Staden är mycket vacker som sagt och det finns saker att titta på överallt. Vädret var också perfekt, 25 grader och sol. Mycket romantiskt var det såklart :) Ett litet minus för de höga priserna, cirka 100 kronor för två kaffe och en flaska vatten varje gång vi fikade till exempel och pizzorna kostade minst 100 kronor och även pastarätterna. Och som sagt gick en gondoltur på cirka 25 minuter på 650 svenska kronor.  Men är man på semester ska man inte snåla tycker vi och det gjorde vi inte heller ;) Lite väl otrevlig personal här och var också men då det är slutet av säsongen kan jag tänka mig att dom är rätt trötta på alla turister :P Det är ju i stort sett bara turister i staden. På det stora hela var det en fantastisk resa och verkligen en upplevelse!