Vad tycker jag egentligen?

Då ska vi se vad jag har att framföra om det stundande valet :) Jag kommer att rösta på alliansen, blått, höger och allt vad dom kallas. Det lutar åt att Centern får min röst. Jag gillar de röd-grönas värderingar och ser mig själv som humanist men tror att många av deras förslag till åtgärder snarare stjälper än hjälper.

Självklart ska det finnas ekonomisk ersättning åt de människor som är helt eller delvis inkapabla till att arbeta, inget snack om saken. Dock känner jag att bidragssystemet utnyttjas och/eller att folk helt enkelt blir för bekväma. "Vill du ha ett jobb så får du ett jobb" som farfar brukar säga :) Även om det ser annorlunda ut i samhället nu än förr så finns det jobb, man måste bara vara beredd på att ta ett "skitjobb" och inte förvänta sig att ha drömjobbet under alla cirka 40 år man arbetar. Jag tror att vilket jobb som helst är bättre för självförtroendet än att inte ha något jobb alls. Man kommer ut och får träffa folk, man tjänar egna pengar och förhoppningsvis gör man viss nytta. Ekonomiskt bistånd bör vara en tillfällig lösning enligt mig och till för människor som verkligen behöver det. Inte för människor som går och väntar på drömjobbet. Dock är inte arbetsmarknaden det enda viktiga området i samhället men det påverkar folks mående, vilket i sin tur påverkar hälso-sjukvården, utbildning och så vidare. Det är väl också inom det området jag känner att de olika blocken skiljer sig åt mest. Skattesänkningarna ser jag som en del i att det ska löna sig att jobba. Man ska inte känna att man lika gärna kan gå hemma och få ersättning för att ersättningen är nästintill lika stor som lönen. Skattepengar behövs och om fler människor arbetar så betalar fler skatt och det jämnar ut sig. Detta är också något som pensionärer tjänar på .

Den bilden jag har fått är också att många äldre röstar på ett parti (eller ett block) av gammal vana utan att se till hur samhället ser ut idag. På 70-talet fanns det anledningar till att vänstern växte sig starka, anledningar som kanske inte kan ses i dagens samhälle. Dessutom var skillnaden mellan högern och vänstern mycket större än den är idag.


Min syn på Sverigedemokraterna vågar jag knappt skriva om då jag är rädd att inlägget kommer att bli dubbelt så långt :P Ni har säkert tröttnat redan? Tycker bara det är larv att ett parti ser invandringen som det största problemet i Sverige och lägger all sin energi på att driva EN fråga. Integrationspolitiken bör istället innehålla förslag på hur invandrare lättare ska kunna bli en del av det svenska samhället samt minska fördomarna hos människor. Som det ser ut nu så drabbas alltför många av att vissa inte sköter sig. Ett parti som SD skapar bara en ännu större känsla av ett "vi" och "dom", för personer som vill ha något att skylla på.

Kanske var det någon som orkade läsa allt :D Tyckte det var kul att dela med mig av mina tankar och själv få tänka till ordentligt om vad jag verkligen tycker och var jag står :)

Kommentarer
Postat av: Carro

jag orkade iaf läsa allt och jag håller nog med dig i det mesta :) jag tror det blir alliansen för min del också, även om jag kanske helst hade röstat på miljöpartiet.. vi får se om jag hinner ångra mig :)

2010-09-15 @ 09:54:58
URL: http://jisses.blogg.se/
Postat av: Milla

Vad får dig att inte rösta på miljöpartiet då? :) Jag röstar på Centern bland annat för att de är alliansens "miljöparti"!

2010-09-15 @ 13:42:14
URL: http://principessans.blogg.se/
Postat av: Marina

Jag håller också med dig om det mesta, och verkligen om ALLT när det gäller sverigedemokraterna

2010-09-15 @ 13:54:57
Postat av: solweig renner

Krya på dig lillan.

Då tycker du att det är OK att klyftorna har blivit

större?De rika rikare och de fattiga fattigare?

Nedskärningar i skolor barnomsorg äldreomsorg.

Programmet om de demensa som nattetid låstes in

n är det inte fanns nattpersonal?Sjukvårdspersonal

går på knäna.De rödgröna vill satsa på arbetslösheten

genom att bygga ut järnvägar bygga fler bostäder

så att de unga skall få lägenheter,annars kan de ej få lån.bl.a.Du tror att bara för att jag är äldre

så satsar jag på de rödgröna,nej jag tror på allas

lika berättigande.Här har du din mormor.Kramar

2010-09-16 @ 14:27:32
Postat av: Milla

Jag tycker inte att klyftorna har ökat och att fattigare har blivit fattigare. Fler människor har fått jobb och detta trots finanskris. Nedskärningar inom offentlig sektor har alltid varit ett stort problem och tillräckliga resurser har inte funnits när de röda styrde heller. Sjukvårdspersonal har alltid fått gå på knäna och det är självklart helt fel. Problemet är att dessa jobb inte ses som statusjobb och däri ligger problemet, personal inom offentlig sektor måste värdesättas och det är lika stor utmaning för alliansen som för de röd-gröna. Lån får man om man har ett arbete och endast om man har ett arbete. Det behöver ställas krav på folk. Forskning visar att inte bara för stora krav leder till dåligt mående, utan även brist på krav. Bidragstagare vittnar om hur de känt att de glömts bort och att inget förväntas av dem, ingen räknar med att de ska göra någon nytta. Det om nåt är brist på medmänsklighet. Sen vill jag också tillägga att moderaterna och övriga högerpartier inte är vad de än gång var. Jag tycker att Reinfeldt är mycket sympatisk, kunnig och solidarisk. I många andra länder så hade alliansen räknats som vänsterpartier.



Men jag respekterar din åsikt mormor och tycker att det var kul att du skrev den här :) Jag har inte hört en enda anhängare av de röd-gröna ge mig en vettig anledning att rösta rött. Jag har inte hört någon anledning överhuvudtaget. Kramar!

2010-09-16 @ 17:12:51
URL: http://principessans.blogg.se/
Postat av: Carolina

såg att du hade skrivit svar till mig nu!

det som hindrar mig från att rösta på miljöpartiet är att jag som du känner mig mer höger än vänster. jag tror också på att man ska ställa lite krav på folk, det ska inte gå att valsa igenom livet på bidrag. meeen samtidigt har miljöpartiet så många vettiga åsikter om sånt som inte har med jobb och bidrag att göra, så det är därför jag känner mig kluven!

2010-09-16 @ 18:50:00
URL: http://jisses.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0