Så här gick det till

Så skönt att ha gjort halkan. Ett steg närmare körkortet :) Hade tänkt att cykla dit imorse men när jag vaknade så öste regnet ner så blev buss. Dock hade jag missat att Almir ringde mig 6.30 för att fråga om jag ville ha skjuts :P Han kom och hämtade mig sen i alla fall så bjöd jag på lunch på stan innan jag gick till jobbet :)

Halkan tog cirka 3 timmar. Först hade vi lite teori och genomgång och sen blev vi uppdelade i grupper som fick köra tillsammans. Jag och två andra tjejer åkte tillsammans, och så en lärare då. Alla (vi var 13 st) utom jag kom dit med sin trafikskola. Bilen var utrustad med stödhjul som läraren ställde in på olika sätt via nån fjärrkontroll för att få halkkänslan. Fattar inte riktigt hur det funkade men var i alla fall dom här stödhjulen som skapade "halkan" ;)

Först fick vi köra framhjulsdrivet i en kurva. Vi fick välja hastighet och sen andra och tredje varvet öka farten i kurvan. I rundan ingick också att köra i 70 km/h på en raksträcka och sen tvärbromsa. Sen var det dags för lite teori igen innan vi provade bakhjulsdrivet. Vi fick köra 50 i en kurva första varvet och sen minska till 40. Vi fick också köra i 70 och bromsa precis framför ett hinder och styra runt det. Det hela avslutades med en kort film om krock i olika hastigheter.

Det största wakeup-callet jag fick var att så liten hastighetsökning påverkar huruvida du fortfarande kan ha kontroll över bilen eller inte. När vi till exempel körde bakhjulsdrivet i 50 km/h i en kurva så snurrade bilen flera varv medan vi i 40 km/h klarade kurvan relativt bra. Likadant med framhjulsdrivet, bilen snurrade inte på samma sätt som vid bakhjulsdrivet, men genom en ökning från 50 till 55 hade man bra mycket mindre kontroll över bilen och svårt att hålla sig kvar i sitt körfält efter kurvan.

Kommentarer
Postat av: solweig renner

Verkligen intressant Camilla.

Så mycket du snappade.Det kommer

att gå bra för dig lilla gull.

Kram.

2012-06-01 @ 21:52:45
Postat av: Kajsa ♥

Vilken reflektion :D



Skönt att det gick bra och att du kan bocka av det. Ehm, inte för att det hjälpte så pass mycket för mig det där med att bocka av :D Haha, men men. Till hösten säger jag! Eller våren... Eller ja, nästa år kanske? :D Jag hejjar på dig så länge! Hejja Hejja :D

2012-06-01 @ 23:42:29
URL: http://doucare.blogg.se/
Postat av: Lisa

Åh, du är grym. Å tack för att du skrev lite om det, det är nyttigt för mig :) jag kommer vara så jäklans nervös. Mest för att jag är rädd om magen såklart men vad jag har hört ska det inte vara npn fara att göra den när man är gravid, bara att det är vissa delar man inte ska göra och inte heller måste göra..

2012-06-02 @ 21:56:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0